מועדי ב׳: החגים‭ ‬האבודים‭ ‬של‭ ‬לוח‭ ‬השנה‭ ‬העברי
תערוכת‭ ‬כרזות‭ ‬זזות‭ ‬של‭ ‬מאיירי‭ ‬ומעצבי‭ ‬סטודיו‭ ‬דוב‭ ‬אברמסון‭ ‬בעקבות‭ ‬מגילת‭ ‬תענית

לוח‭ ‬השנה‭ ‬העברי‭ ‬משופע‭ ‬בחגים‭ ‬ובמועדים‭ ‬בעלי ׳‬משקל‭ ‬סגולי׳ משתנה: חגים‭ ‬שמקורם‭ ‬במקרא, ומהווים‭ ‬אבני‭ ‬יסוד‭ ‬בפרקטיקה‭ ‬היהודית‭ ‬עד‭ ‬ימינו‭ – ‬שלושת‭ ‬הרגלים, ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים; חגים‭ ‬מינוריים‭ ‬יותר‭ ‬כמו‭ ‬טו‭ ‬בשבט‭ ‬ולג‭ ‬בעומר; וגם‭ ‬כמה‭ ‬מועדים‭ ‬שהם‭ ‬כמעט ׳שקופים׳ לרוב‭ ‬העם‭ – ‬כמו‭ ‬פסח‭ ‬שני‭ ‬ויום‭ ‬פטירתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו. בדורות‭ ‬האחרונים‭ ‬נוספו‭ ‬לסל‭ ‬החגים‭ ‬שלנו‭ ‬גם‭ ‬מועדים‭ ‬ישראליים‭ – ‬יום‭ ‬העצמאות‭ ‬ויום‭ ‬ירושלים, ולצידם‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬לחללי‭ ‬מערכות‭ ‬ישראל‭ ‬ויום‭ ‬הזיכרון‭ ‬לשואה‭ ‬ולגבורה. ‬

התערוכה‭ ‬מועדי‭ ‬ב׳: החגים‭ ‬האבודים‭ ‬של‭ ‬לוח‭ ‬השנה‭ ‬העברי‭ ‬שהוצגה‭ ‬במסגרת‭ ‬פסטיבל‭ ‬׳אאוטליין‭ – ‬איור‭ ‬ומילים‭ ‬בירושלים׳‭ ‬מבקשת‭ ‬להפנות‭ ‬זרקור‭ ‬לחגים‭ ‬שהיו‭ ‬בעבר‭ ‬חלק‭ ‬ממעגל‭ ‬השנה‭ ‬היהודי, ומסיבות‭ ‬שונות‭ ‬התאיידו‭ ‬והתפיידו‭ ‬להם‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭. ‬בתערוכה‭ ‬מוצגות‭ ‬12‭ ‬כרזות‭ ‬אנימטיביות‭ – ‬כל‭ ‬כרזה‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬ויזואלי‭ ‬לחג‭ ‬שאבד‭. ‬

החגים‭ ‬והמועדים‭ ‬המוצגים‭ ‬בתערוכה‭ ‬מופיעים‭ ‬במגילת‭ ‬תענית‭ – ‬חיבור‭ ‬קצר‭ ‬בשפה‭ ‬הארמית‭ ‬שחובר‭ ‬בסוף‭ ‬ימי‭ ‬בית‭ ‬שני. המגילה‭ ‬מונה‭ ‬כ‭-‬35‭ ‬ימים‭ ‬שבהם‭ ‬אירעו‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭ ‬מאורעות‭ ‬משמחים, המשתרעים‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬מאות‭ ‬שנים‭ – ‬מתקופת‭ ‬עזרא‭ ‬ונחמיה, במאה‭ ‬ה‭-‬5‭ ‬לפני‭ ‬הספירה, ועד‭ ‬לביטול‭ ‬גזירותיו‭ ‬של‭ ‬הקיסר‭ ‬קליגולה, סמוך‭ ‬לחורבן‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬בשנת‭ ‬70‭ ‬לספירה. ‬על‭ ‬רבים‭ ‬מהמועדים‭ ‬הללו‭ ‬אין‭ ‬מידע‭ ‬היסטורי‭ ‬נאות, אבל‭ ‬אנחנו‭ ‬יודעים‭ ‬שהם‭ ‬נחשבו‭ ‬בזמנם‭ ‬לחגים‭ – ‬מינוריים, אמנם‭ – ‬דבר‭ ‬המתבטא‭ ‬בכך‭ ‬שהיה‭ ‬אסור‭ ‬להתענות‭ ‬בהם‭ ‬ולהספיד‭ ‬בהם‭ ‬את‭ ‬המת‭.‬

התערוכה‭ ‬מועדי‭ ‬ב׳ מבקשת‭ ‬להציב‭ ‬שאלות‭ ‬יסודיות‭ ‬בעניין‭ ‬מהותם‭ ‬של‭ ‬חגים‭ ‬ומועדים: מה‭ ‬הופך‭ ‬יום‭ ‬רגיל‭ ‬לחג? האם‭ ‬לחג‭ ‬יכול‭ ‬או‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬תאריך‭ ‬תפוגה? כיצד‭ ‬ומתי‭ ‬מחליטים‭ ‬שאין‭ ‬טעם‭ ‬לחגוג‭ ‬אותו‭ ‬יותר? מדוע‭ ‬חנוכה‭ ‬ופורים, שנמצאים‭ ‬אף‭ ‬הם‭ ‬במגילת‭ ‬תענית, שרדו, ובגדול? מהו‭ ‬תוקפם‭ ‬של‭ ‬חגים‭ ‬פרטיים‭ ‬ואישיים‭ ‬בעידן‭ ‬הפייסבוק‭, ‬שמזמין‭ ‬אותנו‭ ‬לחגוג‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬שנה‭ ‬להצטרפותנו‭ ‬לרשת‭ ‬החברתית? כיצד‭ ‬אנחנו‭ ‬חשים‭ ‬אל‭ ‬מול‭ ‬חגים‭ ‬מעוררי‭ ‬מחלוקת, מאולצים‭ ‬ואפילו‭ ‬מביכים‭?‬

הצטרפו‭ ‬אלינו‭ ‬למסע‭ ‬בין‭ ‬החגים‭ ‬האבודים‭ ‬של‭ ‬לוח‭ ‬השנה‭ ‬העברי, ולאפשרויות‭ ‬הטמונות‭ ‬בלוח‭ ‬שנה‭ ‬גמיש‭ ‬ומשתנה‭ ‬בין‭ ‬דור‭ ‬לדור‭, ‬בין‭ ‬קהילה‭ ‬לקהילה‭ ‬ובין‭ ‬אדם‭ ‬לאדם‭.‬


דוב אברמסון, ז׳ בכסלו, מות הורדוס


דמיטרי (דניאל) פוגרבינסקי, ד בתמוז, בוטל ספר גזירות


מירית אפי, טו באב, זמן עצי הכהנים


נאוה גיאת, כח בשבט, מות אנטיוכוס


תרצה פרץ, כ באדר, החלו יורדים גשמים


נריה צור, ז באייר, חנוכת חומות ירושלים


שמעון אנגל, כה בחשון, נכבשה חומת שומרון


עופר וינטר, כה בסיון, הסתלקו גובי המכס מיהודה ומירושלים


אלעד ליפשיץ, א-ח בניסן, הוקם התמיד


נטע סוקולובסקי, ג בתשרי, בטלה האזכרה מן השטרות


אהרון פרידמן, כב באלול, יום בו שבנו להרוג משומדים


נעה אלבז, כח בטבת, ישבה הכנסת על הדין